مهر بررسی می كند؛ طرح كاهش آلودگی هوا یا جبران بودجه شهرداری؟ به گزارش نت واش یك كارشناس آلودگی هوا اظهار داشت: چون در این روزها وارونگی هوا نداریم، تجمع ذرات در نزدیكی زمین رخ نمی دهد و آلودگی هم ایجاد نمی گردد. اما لغو طرح ترافیك و كاهش آلودگی هوا قیاس مع الفارق است. به گزارش نت واش به نقل از مهر، ۲۳ فروردین امسال بنا بر تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا ورود به محدودیت طرح ترافیکی تهران آزاد اعلام گردید. این تصمیم بمنظور کاهش سطح تماس مردم و رعایت فاصله گذاری اجتماعی بود.با گذشت بیش از ۱۰ روز از برداشته شدن این محدودیت ها و ورود حجم گسترده خودرو های شخصی به محدوده طرح ترافیک اما شاهد هیچ روز آلوده ای در تهران نبودیم و هوا در شرایط قابل قبول برای تنفس و حتی پاک قرار داشت.درحالی که طرح کاهش آلودگی هوا که از تیرماه سال قبل در تهران اجرایی شده است و دسترسی برخی وسایل نقلیه آلوده به مراکز تعریف شده را ممنوع اعلام نموده با هدف بهبود کیفیت هوا اجرایی شد. در واقع لغت LEZ مخفف عبارت Low Emission Zone است که در فارسی به منطقه انتشار کم آلایندگی مشهور است.محمد کاظمی کارشناس آلودگی هوا در گفت و گو با خبرنگار مهر، در پاسخ به این پرسش که اگر طرح ترافیک و محدوده کاهش آلودگی هوا لغو شده است، چرا در این روزها با آلودگی هوا مواجه نشده ایم و آیا این اتفاق به این معنا نیست که این طرح ها هیچ تأثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد، پاسخ داد: نباید فراموش نماییم که نخستین نتیجه این طرح ها کاهش ترافیک است که البته در این روزها اعتراضات عمومی درباب ترافیک سنگین خیابان ها قابل مشاهده می باشد.وی در ادامه با اشاره به بررسی های کارشناسی از سهم آلاینده های هوا توضیح داد: همانطور که بررسی های کارشناسی نشان می دهد، ذرات معلق ریز عامل اصلی آلودگی هوای تهران است که مطابق منشأیابی جدید ذرات معلق، حدود ۲۰ درصد آن ناشی از تردد خودرو های سواری است. بدین سبب طرح های محدودکننده تردد که در تمام دنیا تحت عنوان طرح LEZ (منطقه کم انتشار) شناخته می شود، تأثیر مستقیم و به سزایی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت.کاظمی افزود: اما درباب این ذهنیت جدیدی که به وجود آمده است باید این گونه پاسخ داد: ریشه اصلی تمام مشکلات مربوط به آلودگی هوا در تهران به پدیده وارونگی هوا بازمی گردد که در فصول سرد سال (پاییز و زمستان) رخ می دهد. یعنی انتشار ذرات معلق در شرایط وارونگی هوا منجر به تجمع بیش از اندازه این آلاینده در نزدیکی سطح زمین می شود و آلودگی هوا را به وجود می آورد. اما در فصول گرم سال (بهار و تابستان) به سبب اینکه وارونگی هوا نداریم، ذرات معلق فرصتی برای تجمع در نزدیکی زمین پیدا نمی کنند حتی اگر با حجم بالایی منتشر شوند.این کارشناس آلودگی هوا با اعلان اینکه در ایام اخیر با برداشته شدن محدودیت های ترافیکی آلاینده های بیشتری در حال انتشار هستند، اظهار داشت: اما چون در این روزها وارونگی هوا نداریم، تجمع ذرات در نزدیکی زمین رخ نمی دهد و آلودگی هم به تبع ایجاد نمی گردد.وی در پاسخ به این پرسش که وارونگی هوا در نیمه دوم سال رخ می دهد، اجرای این طرح در نیمه نخست سال چه توجیهی دارد؟ آیا اجرای آن بیشتر به خاطر جنبه اقتصادی آن نیست؟ پاسخ داد: بله، نیت اصلی اجرای آن اقتصادی و جبران بودجه شهرداری است. اما در پس زمینه آن هم کنترل ترافیک مد نظر گرفته شده که اتفاقاً نیمه گرم سال استفاده مردم از ماشین شخصی بیشتر هم می شود، مؤثر بوده است.کاظمی اشاره کرد: بدین جهت لغو طرح ترافیک و کاهش آلودگی هوا قیاس مع الفارق است که نباید منجر به این نتیجه شود که اجرای طرح ترافیک تأثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد. منبع: نت واش 1399/02/10 23:35:52 5.0 / 5 2968 تگهای خبر: آلاینده , آلودگی , بودجه , خودرو این پست نت واش را می پسندید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط مراحل تعمیر گیربکس اتوماتیک ام وی ام X33 در تویوکارا احتمال غیر حضوری شدن مدارس تهران در روز آینده وضعیت نامطلوب تاب آوری زیست محیطی در استان تهران مزایای استفاده از عایق مقاوم نظرات بینندگان در مورد این مطلب نت واش نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۷ بعلاوه ۵