كلانتری مطرح كرد؛ مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست با ساخت خودروی سواری دیزلی نت واش: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نامه به مصطفی میرسلیم، موسس شركت تحقیقات، طراحی و تولید موتور ایران خودرو مخالفت خودرا با تولید سواری ِدیزلی اعلام نمود. به گزارش نت واش به نقل از مهر، عیسی كلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نامه ای خطاب به مصطفی میرسلیم، موسس شركت تحقیقات، طراحی و تولید موتور ایران خودرو ضمن مخالفت باردیگر این سازمان، با تولید سواری ِدیزلی یادآورشد: بی تردید رشد و بالندگی این سرزمین در همه زمینه ها و ابعاد، آمال و آرزوی همه ما است و برای تحقق اهداف بلندمدت و كوتاه مدت این مهم، تمامی ارگان های دولتی و غیر دولتی باید با پشتوانه حمایت مردم و آحاد جامعه، و همین طور با بهره گیری از تجارب و دانش نخبگانی چون جنابعالی و سایر دلسوزان به این كشور اقدامات لازم را صورت دهند. دغدغه جنابعالی و سایر همكاران تان نیز معطوف به همین سوژه است و همه ما به دنبال یك هدف هستیم. لذا با عنایت به نامه شماره ۹۸/۶۲۰۲۵ به تاریخ ۹۸/۰۶/۱۷ جنابعالی، یك نسخه از گزارش مطالعه جامع فنی، محیط زیستی و اقتصادی درباب سوژه تولید خودرو های سواری دیزلی كه توسط كارشناسان این سازمان كه با همكاری و مشورت صاحب نظران صنعت و اعضای هیئت علمی دانشگاه های برتر كشور تدوین شده است، به پیوست ایفاد می شود. در خصوص موضوعات طرح شده در نامه ارسالی مذكور، بعضی از نكته ها ممكنست به وسیله این جانب یا همكاران در محافل مختلف تشریح شده، كه بطور خلاصه در این نامه مطرح می شود. ۱ – توسعه اقتصادی یكی از مهم ترین اجزا، برای رشد و پیشرفت كشور است و مقوله انرژی و سوخت نیز یكی از پایه های اقتصادیست كه باید به آن توجه ویژه ای شود. اما رشد و توسعه پایدار زمانی اتفاق می افتد كه علاوه بر جنبه های اقتصادی، سایر جوانب نیز مدنظر قرار گرفته و قربانی مسائل اقتصادی نشود. در كشور ما از دهه های گذشته تا كنون یكی از زمینه هایی كه در اغلب موارد قربانی توسعه اقتصادی شده، محیط زیست و منابع طبیعی بوده است. تجارب جهانی و ملی بر این باور صحه گذاشته است، كه هرگونه رشد اقتصادی در صورتیكه موجب تخریب محیط زیست شود، توسعه ناپایدار و در طولانی مدت نیز تأثیرات منفی آن بروز خواهدكرد. بدین سبب پایه های توسعه اقتصادی باید بر حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی استوار شود تا رشد حاصله پایداری و تأثیرگذاری لازم را داشته باشد. ۲ – جهت بررسی تولید خودرو های سواری دیزلی، خوشبختانه منابع و تجربه ها بسیار خوبی دردسترس است كه می توان با درك صحیح از آنها درباب این موضوع، تصمیم گیری كرد. در طول تمام سال هایی كه تولید خودرو های سواری دیزلی در ایران ممنوع بود، كشورهایی در دنیا تجربه های عملی آنرا در جوامع خود پیاده كردند كه از این قبیل می توان به كشورهای اروپایی اشاره نمود. تولید خودرو های سواری دیزلی در اروپا در اواخر دهه ۹۰ و اوایل قرن ۲۱ میلادی رواج پیدا كرد، كه علت عمده آن نیز همین رویكرد انرژی و كاهش مصرف سوخت بود. در آن زمان اروپا وابستگی شدیدی به واردات نفت خام از خاورمیانه داشت و بدین سبب هرگونه تغییر در این منطقه، سیاست گذاری های بخش انرژی، اجتماعی و صنعتی اروپا را تحت تاثیر قرار می داد. برای مقابله با این اثرات، اروپا سیاست های كلی را برای كاهش مصرف انرژی در پیش گرفت، كه یكی از آن سیاست ها مبادرت به افزایش سهم خودرو های دیزلی در سبد تولیدی خودروسازان اروپایی بود. پس از اجرای این تصمیم و به فاصله چند سال، اولین اثرات منفی این سیاست در اروپا بروز كرد و مهم ترین آن آلوده شدن هوای بیشتر شهرهای بزرگ و پرجمعیت اروپایی بود كه مشخص شد عامل اصلی آن خودرو های دیزلی است. با معلوم شدن عواقب منفی این تصمیم، سیاست گذاران اروپایی برای كنترل سختگیرانه تر آلایندگی خودرو های دیزلی (كه ثمره آن استاندارد بسیار سختگیرانه یورو۶ است) و محدود كردن تولید آن گام برداشتند، به نحوی كه سهم این خودرو ها در سبد تولیدی خودروسازان اروپایی از ۵۵ درصد در سال ۲۰۱۲ به ۴۴ درصد در سال ۲۰۱۷ رسید كه مدلول آن كاهش تولید سالانه بیشتر از ۵۰۰هزار خودروی سواری دیزلی در اروپاست. بر این اساس، خیلی از كشورهای اروپایی در این مدت قوانین محدودكننده ای نیز جهت استفاده از خودرو های دیزلی در سطح شهرهایشان اعمال كرده اند. اشتوتگارت، دوسلدورف، بروكسل و... نمونه شهرهایی هستند كه ورود خودرو های دیزلی در آنها ممنوعست و سایر شهرهای بزرگ مانند لندن، رم، مادرید، مونیخ و... نیز در سال های آینده برنامه ممنوعیت ورود ناوگان خودرو های دیزلی به شهرهایشان را در دست اجرا دارند. در همین زمان محدودیت های دیگری مانند سختگیری معاینه فنی، افزایش مالیات و عوارض، ممنوعیت پارك و سایر قوانین محدود كننده برای خودرو های دیزلی در شهرهای مختلف اروپایی به اجرا درآمده است. از این رو، این روند نشان می دهد، كشورهای اروپایی كه سالیان دراز تجربه تولید و استفاده از خودرو های دیزلی را دارند، تنها راه چاره را ممنوعیت تولید و حذف این خودرو ها از ناوگان شان دیده اند كه می تواند بعنوان یك الگو برای دستیابی از تجارب كشورهای موفق، و با كمترین هزینه و بدون آزمون و خطا، مورد توجه سیاست گذاران كشور ما قرار گیرد. ۳ – نباید از این واقعیت چشم پوشی نماییم كه صنعت خودروسازی در ایران نسبت به اروپا عقب تر است، اما با تصمیم های هوشمندانه می توان این فاصله را بشدت كم كرد. خودروسازان ما باید با شناخت و ترسیم مسیری كه همتایان پیشرفته تر خود در اروپا پیموده اند، قسمتی از این مسیر را كه به عقیده همان خودروسازان اشتباه پیموده شده بود حذف كرده و با تغییر جهت حركت به سمت مسیری كه هم اكنون خودروسازان مطرح دنیا به دنبال آن هستند از فاصله خود نسبت به آنها بكاهند و خودرا به مرزهای تكنولوژی نزدیك كند. چیزی كه در تمامی محافل علمی و سیاسی به آن اعتراف شده این است كه صنعت خودرو در دنیا به سمت توسعه خودرو های برقی و خصوصاً هیبریدی در حال حركت است. این مساله از آمار مختلف نیز بر می آید به طوریكه در سال ۲۰۱۸ بیشتر از ۲/۵درصد كل تولیدها خودرو در جهان متعلق به خودرو های برقی بود و این سهم سالانه در حال افزایش می باشد. كشوری مانند نروژ حدود ۵۰ درصد از خودرو های جدید خودرا در سال ۲۰۱۸ به خودرو های برقی مختص كرده است. خیلی از كشورهای دنیا نیز برنامه افزایش سهم خودرو های برقی را در سبد حمل و نقلی خود طی سال های آینده دارند، بعنوان مثال كشور هلند می خواهد تا سال ۲۰۳۰ میلادی، ثبت هیچ خودرو جدید غیر برقی را در ناوگان خود اجازه ندهد. برنامه های مشابه نیز توسط سایر كشورها در دست اجرا است. حال بهتر بود هزینه ای كه جهت توسعه و طراحی موتور سواری دیزلی در آن مجموعه صورت گرفت، در امتداد طراحی و پایه ریزی تولید خودرو های برقی صرف می شد، كه هم به لحاظ صرفه جویی در مصرف سوخت و هم از سایر مناظر محیط زیستی و آینده نگری برای كشور مفیدتر می بود. بر طبق ادعای مدیران پروژه، حدود ۵۰ میلیون یورو برای طراحی و تولید این موتور دیزلی هزینه شده است. با این مقدار هزینه می توان حدود ۸۰۰۰ خودرو برقی به ناوگان تاكسیرانی شهرهای بزرگ اضافه كرد كه به طور یقین، تأثیر مثبتی در كاهش آلودگی هوای كلان شهرها و تضمین كننده محیط زیست نسل های آینده خواهد بود. ۴ – گزارش های زیادی نشان دهنده این مهمست كه: باوجود اینكه تعداد خودرو های دیزلی از میان كل وسائل نقلیه در شهر تهران در حدود سه درصد است، عامل اصلی آلودگی هوای شهر تهران (سیاهه انتشار سایر كلانشهرها در دست تهیه است) خودرو های دیزلی هستند. در طول سالیان گذشته دولت از كنترل آلایندگی این خودرو ها تاحدودی ناتوان بوده و منطقی نیست كه با افزودن به شمار این خودرو ها چالش های پیش رو را افزایش داد. برای حل معضل آلایندگی خودرو های دیزلی نیز تابحال مصوبات بسیاری در نهادهای مختلف ستاندن شده است كه برخی از آنها عبارتند از: الف) بند ۳-۲ مصوبه شماره ۱۲۷۸۲/ت۴۹۹۵۲ﻫ مورخ ۹۳/۰۲/۱۰: استفاده از صافی (فیلتر ذرات) برای خودرو های دیزلی سنگین ب) بند ۱-۴ مصوبه شماره ۱۲۷۸۲ /ت۴۹۹۵۲ﻫ مورخ ۹۳/۰۲/۱۰: منوط شدن شماره گذاری خودرو های دیزلی به نصب فیلتر دوده ج) تبصره ۲ ماده ۲ بخشنامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاك: از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه باید در تمام شهرهای دارای اولویت، سوخت بنزین یورو۴ و سوخت نفت-گاز یورو۴ در دسترس باشد. د) تبصره ۳ ماده ۲ بخشنامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاك: وزارت نفت موظف است از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه، نسبت به توزیع سوخت نفت-گاز یورو۴ مورد نیاز در جایگاه های سوخت سوژه لیست پیوست كه تأیید شده به مهر دفتر هیئت دولت می باشد اقدام نماید. ه) ماده ۴ بخشنامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاك: برنامه زمانی اعمال حداقل حدود مجاز آلایندگی خودرو های تولید داخل و وارداتی با این اوصاف تصدیق خواهید كرد كه با وجود مصوبات متعدد، كماكان مشكل آلایندگی خودرو های دیزلی در كشور حل نشده است. ۵ - كاهش استفاده از حامل های انرژی و مصرف سوخت امری است كه در بیشتر اسناد بالادستی و قوانین و مصوبات به آن اشاره شده و سیاست های كلی بخش انرژی كشور نیز در همین جهت است، بدین سبب هر گونه تصمیمی كه موجب صرفه جویی در مصرف سوخت شود در امتداد این سیاست ها قرار خواهد گرفت. تولید خودروی دیزلی نیز با عنایت به پایین تر بودن مصرف سوخت آن نسبت به خودرو های بنزینی می تواند از حمایت سیاست فوق بهره مند شود. اما نكته ای كه در اینجا باید به آن توجه گردد این است كه در كنار مسئله كاهش مصرف سوخت، باید سایر سیاست های كلی نیز در تصمیم گیری ها لحاظ شود. باید تمامی جوانب مورد بررسی قرار گیرند تا از مزیت عمومی تصمیمات اطمینان خاطر حاصل شود، و نباید به قیمت آلوده شدن هوای شهرها به كاهش مصرف سوخت برسیم. طبق محاسباتی كه در گزارش جامع پیوست آورده شده، فایده اقتصادی ناشی از جایگزینی یك خودروی دیزلی سبك با یك خودروی بنزینی بر اثر كاهش مصرف سوخت آن چیزی حدود ۱۶۰ دلار آمریكا در سال است. درحالی كه بر طبق محاسباتی كه جزئیات آن در همین گزارش آمده، ضرر اقتصادی ناشی از این تصمیم باتوجه به افزایش هزینه های آلایندگی و تعمیر و نگه داری، سالانه حدود ۱۸۰ دلار برای یك خودرو است. بدین سبب مشاهده می نماییم كه شاید در ظاهر طرح تولید خودروی سواری دیزلی به جهت اقتصادی مفید باشد، اما با بررسی دقیق تر مشاهده می نماییم كه نه تنها مفید نیست، بلكه به لحاظ اقتصادی به زیان كشور نیز خواهد بود. همین دلیل هم سبب شد تا شورای عالی اقتصاد با طرح پشتیبانی از تولید خودرو های مذكور مخالفت كند كه مراتب اعلام آن ضمیمه است. ۶ – مدتی است، نامه ای از جانب همكاران جنابعالی در مجموعه ایران خودرو دیزل با این مضمون برای معاون اول رئیس جمهور ارسال شده كه درحال حاضر بدلیل وجود تحریم ها و عدم تأمین سوخت باكیفیت مناسب، گردنگیر نصب فیلتر دوده روی خودرو های دیزلی حذف شود. حال، جنابعالی در بند ۵ نامه خود اعلام فرمودید كه سوخت باكیفیت دیزل در كشور توسط وزارت نفت به خوبی تأمین می شود و كاملاً مناسب استفاده محصول طراحی شده آن شركت است. این موضع گیری متضاد از یك مجموعه واحد جای سوال دارد و در این شرایط این برداشت در اذهان ایجاد می شود كه خودروسازان نسبت به كیفیت سوخت توزیعی در كشور، متناسب با منافع خود اظهار نظر می كند. نكات بالا اصول مخالفت این سازمان با تولید خودرو های سواری دیزلی كه هریك از بندهای فوق به طور كامل جزئی و فنی در گزارش پیوست تشریح شده است. با یادآوری این نكته ها، این سازمان مانند قبل اعلام می كند كه به طور جدی با تولید خودرو های سواری دیزلی مخالف است و به خودروسازان داخلی نیز پیشنهاد می دهد كه در برای توسعه حمل و نقل پاك قدم بردارند. امید است، آن شركت با هم اندیشی همكاران این جانب در سازمان حفاظت محیط زیست با ارائه طرح های سنجیده و سازگار با محیط زیست در حوزه حمل و نقل و تولید وسایل نقلیه كه هم ملاحظات اقتصادی و هم ملاحظات زیست محیطی را مدنظر قرار داده، و در جهت پیشرفت هم زمان صنعت خودرو و حفظ محیط زیست كشور، گام های موثر برداشته شود. منبع: نت واش 1398/08/14 10:14:25 5.0 / 5 5305 تگهای خبر: آلودگی , برق , تاكسی , تكنولوژی این پست نت واش را می پسندید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط میدان های مغناطیسی معماران پنهان کهکشان ها اجاره کلایمر گالوانیزاسیون یا گالوانیزه کردن چیست؟ فناوری 6G برای باروری مردان خطرناک است نظرات بینندگان در مورد این مطلب نت واش نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۸ بعلاوه ۱