تاریخ رصدخانه های ایران مرور شد

تاریخ رصدخانه های ایران مرور شد به گزارش نت واش، همایش رصدخانه ها و زیج ها، بعنوان نخستین همایش از سلسله همایش های آثار و ابنیه تاریخی و میراث مشترک ایران برگزار گردید.


به گزارش نت واش به نقل از ایسنا، همایش «رصدخانه ها و زیج ها»، بعنوان نخستین همایش از سلسله همایش های آثار و ابنیه تاریخی و میراث مشترک ایران، در همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با شرکت طرح و ایده دروازه ملل، اول آبان ماه سال جاری در سالن اجتماعات وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.
در شروع این همایش که با حضور تعدادی از منجمان، تاریخ نگاران، استادان نجوم، مورخان، محققان و علاقمندان به میراث فرهنگی ایران برگزار شد، مریم پروینی، دبیر اجرایی همایش ملی رصدخانه ها و زیج ها به عرضه گزارشی در رابطه با چگونگی شکل گیری این همایش و تلاش هایی که برای برگزاری و شکل گیری ایده سلسله همایش های آثار و ابنیه تاریخی و میراث مشترک ایران صورت گرفته است صحبت کرد. سپس دکتر نادر کریمیان سردشتی که از استادان حوزه تاریخ و میراث فرهنگی و دبیر علمی این همایش است، در رابطه با فرصت گردهم آوردن تعدادی از فرهیختگان این حوزه، اهداف همایش و شیوه جمع آوری مقالات و دعوت از اساتید نجوم برای حضور صحبت کرد.
ابراهیم جودکی، رئیس هیئت مدیره شرکت برگزارکننده این همایش هم به تبیین اهداف و ارزش های سلسله همایش های آثار و ابنیه تاریخی و میراث مشترک ایران صحبت کرد.
سپس تیزری از تمام کتاب های موجود در حوزه اخترشناسی در کتابخانه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پخش گردید که با استقبال مواجه گردید. در ادامه بخش عرضه مقالات استادان و محققان به شکل سخنرانی شروع شد.


سیدحجه الحق حسینی، استاد دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی هم با مبحث «زیج ایلخانی»، بهمن اکبری، استاد دانشگاه و رایزن سابق فرهنگی در ازبکستان با مبحث «زیج الغ بیگ نماد تکنولوژی سمرقند»، محمد عسگری، محقق تاریخ علم و ساعتهای آفتابی با مبحث «طرح ساخت و ماکت رصدخانه شهرری»، نادر کریمیان سردشتی، رئیس انجمن تمدن ایران با مبحث «نسخه های خطی رصدخانه و زیج ها»، احسان الله شکراللهی، رئیس انتشارات کتابخانه مجلس شورای اسلامی با مبحث «رصدخانه ها و زیج ها در آینه ادب فارسی»، ماموستا جاسم کلاری، محقق و پژوهشگر تاریخ نجوم در کردستان با مبحث «رصدخانه های اقلیم کردستان» و عباس افتخاری، استاد معماری دانشگاه هنر و معماری تهران با مبحث «طراحی و اجرای کره های نجومی در علوم فضایی نوین» سخنرانی کردند. محمدحسین سنایی پور هم پیام انجمن نجوم دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی را خواند.
بعد از قرائت بیانیه همایش از جانب کریمیان سردشتی، از تمام حاضرین با لوح تقدیر، قدردانی گردید.
در حاشیه این همایش کودک هنرمند خوشنویس «آریا صبوری» هم اشعاری را در جریان برگزاری همایش در زمینه اخترشناسی نوشت و به حاضران اهدا کرد.
تمام مقالات عرضه شده در این همایش در چارچوب کتاب ویژه همایش رصدخانه ها و زیج ها منتشر خواهد شد.






منبع:

1403/08/03
10:16:45
5.0 / 5
9
تگهای خبر: آب , تكنولوژی
این پست نت واش را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب نت واش
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
نت واش : کارواش اینترنتی

نت واش

کارواش در محل

کارواش netwash.ir - تمام حقوق سایت نت واش محفوظ است