با همكاری سازمان زمین شناسی و اكتشافات معدنی و دانشگاه تهران بررسی شد

نقش تنوع زمین شناختی در توسعه و آینده پایدار

نقش تنوع زمین شناختی در توسعه و آینده پایدار نت واش: نقش تنوع زمین شناختی در توسعه و آینده پایدار با همکاری سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، انجمن ایرانی ژئومورفولوژی و مؤسسه جغرافیایی دانشگاه تهران بررسی گردید.


به گزارش نت واش به نقل از ایسنا، دکتر نازنین بدری، مدیر پژوهش و مسؤول مطالعات ژئوپارک سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در نشست «از ژئودایورسیتی تا ژئوپارک های جدید در ایران» به اصول و مفاهیم و ارزش ژئودایورسیتی ( تنوع زمین شناختی) به عنوان اساس و شالوده بایودایورسیتی ( تنوع زیستی ) پرداخت و کارهای انجام شده این سازمان را طی دو دهه در حوزه مطالعه میراث و ژئودایورسیتی و ژئوپارک ها در کشور ارائه داد.
ایشان سپس درباب نقش سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور به عنوان مرجع ملی شناسایی و ظرفیت سنجی ژئوپارک های کشور، در تهیه نقشه های ۱: ۲۵۰۰۰۰ ژئوتوریسم، تهیه اطلس میراث زمین شناختی کشور، پتانسیل یابی ۳۰ محدوده دارای ظرفیت بالقوه برای ژئوپارک ملی و بین المللی در کشور و همین طور مطالعات استانی به عنوان یکی از فاکتورهای اختصاصی سازمان اشاره نمود.
دکتر مهران مقصودی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران به عنوان دبیر نشست توضیح داد: ژئو دایورسیتی یار خاموش تنوع زیستی و هچنین توسعه پایدار می باشد که در حقیقت پایه و اساس تمام کارها روی کره زمین است و حفاظت آن باید در راس اهداف کشورها قرار گیرد، برای اینکه صیانت از پدیده های زمین شناختی متنوع که قابلیت های مختلف دارد، موجب تنوع زیستی و تنوع کارها در کره زمین شده و بر تنوع فرهنگی نیز اثر می گذارد. ارج نهادن به این روز و توجه به حفاظت زمین شناختی بسیار ضروری بوده و لازم است توجه بیشتری به آن شود و برگزاری نشستی در این روز سبب توجه مردم، مسؤولان و تصمیم سازان به اهمیت تنوع زمین شناختی در توسعه پایدار می شود.
این جلسه با همکاری سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، انجمن ایرانی ژئومورفولوژی و مؤسسه جغرافیایی دانشگاه تهران در محل دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران انجام شد.
همین طور در این جلسه تخصصی، دکتر مجتبی یمانی، رییس انجمن ایرانی ژئومورفولوژی با ارائه «گزارش کارهای انجمن ایرانی ژئومورفولوژی در معرفی ژئودایورسیتی»، دکتر داود مختاری عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز و رییس مرکز پژوهشی ژئوتوریسم با عنوان «تنوع فرایندهای ژئومورفولوژیکی اساس تنوع زمینی»، دکتر رضا خوش رفتار عضو هیأت علمی دانشگاه زنجان با عنوان «مقایسه جایگاه ژئودایورسیتی و بایودایورسیتی»، دکتر رضا اسماعیلی عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران با «مروری بر مهارتهای ارزیابی ژئودایورسیتی» و دکتر مهران مقصودی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با عنوان «خدمات ژئودایورسیتی شالوده توسعه پایدار» به ایراد سخنرانی پرداختند.
به نقل از سازمان زمین شناسی، موری گری از دانشگاه کویین مری لندون و خوزه بریل ها از دانشگاه مینهو پرتغال از اندیشمندان و پیشکسوتان ژئودایورسیتی در جهان با ارسال پیام ویدئویی در این جلسه، ضمن برشمردن اهمیت ژئودایورسیتی و لزوم صیانت از آن در راستای انتقال به نسل آینده، از برگزارکنندگان این جلسه تشکر و قدردانی کردند.




منبع:

1403/07/18
09:53:52
5.0 / 5
99
تگهای خبر: خدمات
این پست نت واش را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب نت واش
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
نت واش : کارواش اینترنتی

نت واش

کارواش در محل

کارواش netwash.ir - تمام حقوق سایت نت واش محفوظ است