ایلان ماسک کل صنعت فضایی را بلعیده است!

ایلان ماسک کل صنعت فضایی را بلعیده است! نت واش: ایلان ماسک از زمان راه اندازی اسپیس ایکس در سال 2002 به عنوان شرکت خصوصی پرتاب کننده موشک های بزرگ برای رقابت با بوئینگ و لاکهید مارتین، بطور روشمند به سمت تصرف کل صنعت فضایی حرکت کرده است یا دستکم سودآورترین شرکت را در دست گرفته است.


به گزارش نت واش به نقل از ایسنا، ماسک در سال ۲۰۱۹، زمانی که شرکت هایی مانند Spaceflight Inc را دید که درحال به دست آوردن پول زیادی از ماهواره های کوچک در بسته هایی هستند که می توانستند بطور ارزان با موشک های فالکون ۹ اسپیس ایکس پرتاب شوند، شروع ماموریت های ترنسپورتر اسپیس ایکس(Transporter) برای انجام این کار را اعلام نمود. تنها در عرض چند ماه، Spaceflight از این تجارت خارج شد.
در سال ۲۰۲۰، ماسک وارد بازار اینترنت پهن باند ماهواره ای شد و سرویس بتا را برای استارلینک معرفی نمود. او با مورد هدف قرار دادن حاشیه سود ناچیز شرکت های کابلی زمینی مانند Comcast و Verizon و با هدف بهبود زمان های تاخیر طولانی شرکت های ارتباطات ماهواره ای مانند ViaSat و Hughes، به مشتریان اینترنت امکان دسترسی به خدمات پهنای باند را با تنها ۹۹ دلار در ماه داد. در آخرین گزارش چهار میلیون مشترک این پیشنهاد را پذیرفته اند.
در سال ۲۰۲۱، اسپیس ایکس متوجه شد که ویرجین گلکتیک و بلواوریجین درحال ایجاد کسب و کارهای گردشگری فضایی هستند. اواخر همان سال، اسپیس ایکس چهار فضانورد خصوصی را در ماموریت اینسپیریشن ۴ به فضا فرستاد. سال بعد، اسپیس ایکس چهار فضانورد خصوصی دیگر را به ایستگاه فضایی بین المللی برد.
به تازگی، اسپیس ایکس در بازار نوپای خدمات مستقیم به تلفن همراه نیز حرکت هایی انجام داده است. بعد از توجه به تمام توجهی که SpaceMobile بعد از اثبات این مفهوم به خود جلب کرد، اسپیس ایکس آغاز به تغییر دادن ماهواره های استارلینک برای پشتیبانی از تماسهای تلفن همراه با تلفن همراه کرد.

اسپیس ایکس به عنوان بزرگترین ترس اروپا

همه این ها به این معناست که اگر درگیر سرمایه گذاری در فضا هستید، بهتر است اسپیس ایکس را به عنوان یک رقیب بالقوه زیر نظر داشته باشید.
در مصاحبه اخیر با نشریه فرانسوی Les Echos، مدیر اجرائی شرکت آریان اسپیس(Arianespace) تابعه ایرباس، هشدار داد که اسپیس ایکس حالا درحال رقابت با کل صنعت فضایی است. این مصاحبه بر برنامه های آژانس فضایی اروپا(ESA) برای پرتاب «چالش پرتابگر اروپایی» برای طراحی یک موشک سنگین جدید که می تواند با آریان ۶ خود آریان اسپیس رقابت کند، متمرکز بود.
او با اشاره به اندازه کوچک بازار پرتاب اروپا و تلاش آن برای رقابت با قیمت های پایین اسپیس ایکس، اظهار داشت: من شک دارم که اروپا بتواند دو موشک سنگین را بخرد. در عوض، او از آژانس فضایی اروپا خواست تا کوشش های آریان اسپیس را برای ساخت موشک های قابل استفاده مجدد برای ارتقای آریان ۶ تامین کند.
نگرانی او فراتر از پرتاب فضایی است. او می گوید که اروپا نه فقط باید از یک سازنده موشک، بلکه یک تلاش متحد برای ساخت و راه اندازی ماهواره ها نیز حمایت کند.
او بصورت فلکی ماهواره ای برنامه ریزی شده IRIS۲ اشاره می کند که اروپا آنرا «جایگزین استارلینک» می نامد.
هیچ یک از موارد فوق حیرت انگیز نیست. آریان اسپیس موشک های تولید شده توسط شرکت مادر خود آریان گروپ را پرتاب می کند. البته آریان اسپیس و ایرباس فکر می کنند که این ایده بدی است که یک شرکت اروپایی دیگر با آنها رقابت کند.
بطور مشابه، IRIS۲ پروژه ای است که توسط کنسرسیوم اسپیس رایز(SpaceRISE) اروپا حمایت می شود. همانطور که هم اکنون ساختار اسپیس رایز متشکل از حدود ۱۲ شرکت فضایی مختلف اروپایی همچون ایرباس است که بطور مشترک برای ساخت و راه اندازی ماهواره های IRIS۲ کار می کنند. ایرباس ممکنست تنها قسمتی از این کنسرسیوم باشد، اما هنوز منطقی است که ایرباس ترجیح می دهد هیچ کس دیگری با گروهش رقابت نکند، بدین سبب می تواند بجای آن روی رقابت با اسپیس ایکس تمرکز کند.
در همین حال، اسپیس ایکس که بتازگی یک دور سرمایه گذاری را با ارزش گذاری ۲۱۰ میلیارد دلاری در ماه ژوئن به انتها رسانده است و بتازگی دور جدیدی از بودجه را اعلام نموده است. ارزش پیشنهادی آن امروز ۲۵۵ میلیارد دلار است.


1403/07/16
12:28:48
5.0 / 5
114
تگهای خبر: بازار , بودجه , تولید , خدمات
این پست نت واش را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب نت واش
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
نت واش : کارواش اینترنتی

نت واش

کارواش در محل

کارواش netwash.ir - تمام حقوق سایت نت واش محفوظ است