وجود بیشتر از ۶ میلیون خودروی فرسوده

وجود بیشتر از ۶ میلیون خودروی فرسوده به گزارش نت واش، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به وجود ۶.۵ میلیون خودرو و ۹ تا ۱۰ میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده اظهار داشت: تسهیلاتی باید به دارندگان خودرو های فرسوده داده شود تا توان نوسازی خودروی خویش را داشته باشند. در چنین شرایطی اشتیاق مردم برای از رده خارج کردن خودرو های فرسوده شان افزایش خواهد یافت.



به گزارش نت واش به نقل از ایسنا، «قانون هوای پاک»در ۲۵ تیرماه ۱۳۹۶ به تصویب مجلس رسید و از جانب حسن روحانی برای اجرا ابلاغ گردید. این قانون برپایه ۳۴ ماده ۲۱ دستگاه اجرایی مختلف ازجمله وزارت کشور، وزارت نفت، وزارت نیرو، فرماندهی انتظامی، شهرداری، صدا و سیما و... را مکلف کرده است که هر یک به تناسب وظایف خود، اقداماتی را برای کنترل آلودگی هوا در کشور اجرایی کنند.

قانون هوای پاک در حالی با هدف اصلی کاهش آلودگی هوا به تصویب رسید که ماده ۸ آن بدین منظور تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موتوری شامل سبک، نیمه سنگین، سنگین، موتورسیکلت را مکلف می کند که وسایل نقلیه خویش را بعد از رسیدن به «سن فرسودگی» از رده خارج کنند.

در آئین نامه قدیم ماده ۸ قانون هوای پاک ملاک اسقاط خودرو ها، «سن فرسودگی خودرو» بود درحالی که برپایه آئین نامه اجرایی جدید این ماده که با رویکرد حفظ حق مالکیت افراد درمورد وسیله نقلیه و افزایش نظارت بر انجام معاینه فنی به جای تعیین مطلق سن بعنوان معیار فرسودگی خودرو، در خرداد ماه سالجاری به تصویب هیئت وزیران رسید، ملاک اسقاط انواع خودرو ها «معاینه فنی» است.

در آئین نامه جدید دو نوع سن مرز فرسودگی و سن فرسودگی برای انواع وسایل نقلیه تعریف شده است و بدین سان زمانی که وسیله نقلیه به سن مرز فرسودگی یعنی سنی که وسایل نقلیه موتوری به سبب طول عمر و میزان کارکرد، گرفتار افت عملکردی و ایمنی می رسد، نیازمند مراقبت و تعمیرات بیشتر است و باید تعداد دفعات معاینه فنی سالانه و هزینه های تردد آن افزایش یابد همینطور در این آئین نامه جدید، وسیله نقلیه موتوری که بدون توجه به حد سن مرز فرسودگی، بعد از دو دوره متوالی مندرج در جدول سن مرز فرسودگی و تعداد دفعات انجام معاینه فنی انواع وسایل نقلیه موتوری، نتواند گواهی معاینه فنی معتبر دریافت کند بعنوان وسیله نقلیه موتوری فرسوده مشخص و مشمول محدودیت ­های ماده ۸ قانون هوای پاک می شود.

داریوش گل علیزاده در گفت و گو با ایسنا، درباره ضرورت بازبینی سازوکار اسقاط خودرو اظهار نمود: لایحه دو فوریتی سازوکار اسقاط خودرو حالا در مجلس است و هنوز به سرانجام نرسیده، بدین جهت باید منتظر بمانیم که چه اتفاقی در مجلس رقم می خورد. لازم است تکلیف تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو مشخص شود همینطور پیرو آن در تبصره ۳ یک آئین نامه اجرایی باید دید چه تغییراتی اتفاق می افتد.

براساس ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو تردد، حمل بار و مسافر توسط وسایل نقلیه موتوری بعد از رسیدن به سن فرسودگی در کلانشهرها ممنوع می باشد. برپایه تبصره ۲ این ماده تولیدکنندگان خودرو و موتور سیکلت در داخل کشور موظف می باشند به ازای تولید هر چهار دستگاه خودرو یا موتورسیکلت، گواهی اسقاط خودرو یا موتورسیکلت معادل را از مراکز اسقاط دریاف نمایند.

همچنین در تبصره ۳ این ماده گفته شده که آئین نامه اجرایی مبحث این ماده حداکثر ظرف سه ماه بعد از ابلاغ این قانون به پیشنهاد مشترک سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استناندارد ایران و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به تصویب هیئت وزیران می رسد.

وی اضافه کرد: به مجلس پیشنهاد داده ایم که با عنایت به تعداد اندک اسقاط خودرو در کشور، مالکان این خودرو ها تعهداتشان را به صورت ریالی به یک صندوق واریز نمایند تا این پول - درآمد حاصل از انجام این تعهدات - صرف اسقاط شود. به عبارتی به دنبال تسریع و تسهیل چرخه اسقاط بودیم.

گل علیزاده به معایب طرح کنونی، دلیل انجام نشدن و به تعویق افتادن اسقاط خودرو پرداخت و اظهار داشت: بعنوان نمونه حالا خودرویی که به سن اسقاط رسیده است، مرکز اسقاط تنها ۲۰ میلیون تومان پول لاشه آنرا تحویل می دهد. حالا برای پراید ۲۰۰ میلیون تومانی باید ۱۸۰ میلیون تومان تسهیلات داده شود تا دارندگان خودرو های فرسوده که عمدتا از قشر ضعیف جامعه هستند توان نوسازی خودرو خویش را داشته باشند. در چنین شرایطی اشتیاق مردم برای از رده خارج کردن خودرو های فرسوده شان بیشتر می شود. حالا به سبب ندادن چنین تسهیلاتی از راه دولت این اتفاق محقق نمی شود و کماکان خودرو های فرسوده در سطح شهر تردد می کنند.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست به تعداد خودرو و موتورسیکلت های فرسوده در کشور اشاره نمود و اظهار داشت: حالا حدود ۶.۵ میلیون خودروی فرسوده و ۹ تا ۱۰ میلیون موتور سیکلت فرسوده پلاک شده داریم. این تعداد خودرو با همین مکانیزم هر ساله درحال انباشت هستند، در نتیجه سال به سال به تعداد خودرو های فرسوده که کماکان درحال تردد هستند، افزوده می شود. ما باید چرخه اسقاط را تسهیل نماییم تا خودرو های بیشتری اسقاط شوند، در غیر این صورت تمام خیابان ها از خودرو های فرسوده و خودرو های نو شماره پر می شوند.

گل علیزاده به انواع مسائل خودرو های فرسوده اشاره و اظهارکرد: افزایش مصرف سوخت یکی از این مسائل است. به غیر از مسائل ایمنی، در بحث مسائل زیست محیطی مبحث انتشار آلاینده ها را داریم چونکه کاتالیست و تجهیزات کاهش آلایندگی خودرو ها فرسوده شده و عملا از بین رفته است. خودرو های معمولی چندین برابر یک خودروی استاندارد انتشار آلایندگی دارند. این مورد در مصرف سوخت، ایمنی و آلایندگی نسبت به خودرو های استاندارد و نوشماره در شرایط بدتری هستند.

وی در رابطه با انواع آلاینده های ساخته شده توسط خودرو های فرسوده اظهار داشت: خودرو های فرسوده سبب تولید آلاینده های گازی، ناکس( دی اکسیدنیتروژن)، ترکیبات آلی فرار و ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون می شوند. به صورت کلی ما شش آلاینده معیار داریم که بر سلامت اثرگذار هستند. بعنوان نمونه ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون از خودرو ها منتشر می شوند و شاخص اصلی آلودگی هوای کلانشهرهای ما هستند.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به سوال ایسنا که اصلاح سازوکار اسقاط خودرو چقدر به کاهش آلودگی هوا کمک می کند؟ توضیح داد: یکی از منابع انتشار آلودگی هوا تردد خودرو های فرسوده است. ما با کنترل این موارد میزان انتشار آلاینده ها را کاهش می دهیم. استاندارد سوخت، استاندارد خودرو، از رده خارج کردن خودرو های فرسوده، توسعه نیروهای تجدیدپذیر، معاینه فنی موتورسیکلت ها و معاینه فنی خودرو های درحال تردد همه باید در کنار هم صورت گیرد تا بتوان آلودگی هوا را کم کرد.

گل علیزاده در انتها در رابطه با آخرین اقدامات انجام شده برای اجرای قانون هوای پاک اظهار داشت: برپایه آخرین جلسات در رابطه با این قانون، کلیه دستگاه هایی که تکالیفشان احصا شده بود، اعتبارات مورد نیاز خویش را ارسال کردند تا در بودجه ۱۴۰۲ برپایه منابع کشور پیشبینی و درج شود. در این شرایط بعنوان نمونه اگر وزارت نفت تکلیفی دارد، اعتبار آن هم پیشبینی شده است تا بهانه ای برای انجام نشدن تکلیف تعیین شده نداشته باشند.





منبع:

1401/08/28
10:51:26
5.0 / 5
633
تگهای خبر: آلاینده , آلودگی , بودجه , بیمه
این پست نت واش را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب نت واش
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
نت واش : کارواش اینترنتی

نت واش

کارواش در محل

کارواش netwash.ir - تمام حقوق سایت نت واش محفوظ است