در گفت وگو با نت واش عنوان شد تحقق برنامه دولت برای خروج خودرو های فرسوده در گرو تغییر شرایط فعلی نت واش: باتوجه به شرایط نامناسب حمل و نقل جاده ای و فرسودگی ناوگان، سونامی خودرو های فرسوده قابل پیش بینی است که سبب خسارت های عدیده ای همچون افزایش مصرف سوخت و آلودگی های زیست محیطی بسیاری می شود؛ بر این اساس به اعتقاد یک پژوهشگر چنانچه در وضعیت فعلی تغییری ایجاد نشده و مشکلات موجود در این عرصه حل نشود، بطور قطع به میزانی که دولت برای خروج خودرو های فرسوده در نظر گرفته است، نخواهیم رسید. به گزارش نت واش به نقل از ایسنا، حوزه حمل و نقل در کشور به سبب گستردگی شبکه خطوط، مناسب ترین گزینه در مسافت های کوتاه و متوسط جهت جابه جایی مسافران و بار است و نقش مهمی در رشد اقتصادی، افزایش رفاه اجتماعی و کمک به بسط تجارت و رشد صنعت دارد.بررسی آمارهای منتشره توسط سازمان راهداری حمل و نقل جاده ای در سال ۱۳۹۹ نشان می دهد در میان روش های مختلف حمل و نقل کالا، حمل و نقل جاده ای عمده ترین روش حمل کالا به شمار می آید؛ به طوری که در این سال (۱۳۹۹) ۵۰۰ میلیون تن بار در سطح کشور با متوسط مسافت ۵۰۰ کیلومتر در هر سفر بوسیله جاده جابجا شده است. همین طور در بخش حمل و نقل مسافر در سال ۱۳۹۹ تعداد کل مسافران جابه جا شده در سطح کشور قریب به ۹۲ میلیون نفر بوده است.هر چند که واقعیت های مشهود آماری در بخش حمل ونقل جاده ای اهمیت این بخش را در حمل بار و مسافر نشان می دهد؛ اما در این عرصه میزان مرگ و میر نیز بالا است؛ سازمان های بین المللی نرخ فوت حوادث رانندگی را به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت گزارش می دهند. ضمن این که آمارهای جهانی، بالا بودن میزان مصرف سوخت در بخش حمل و نقل جاده ای ایران (میانگین مصرف روزانه بنزین ۸۵ میلیون لیتر و میانگین مصرف هر خودرو در روز ۴ لیتر) را نشان می دهند.جدول تعداد ناوگان فرسوده کلان شهرهای کشور طبق بخشنامه اجرائی ماده ۸ قانون هوای پاک (برآورد سازمان حفاظت محیط زیست) نیز حاکی از آنست که شرایط حمل و نقل جاده ای ایران مناسب نبوده و فرسودگی ناوگان جادهای متناسب با جایگاه راهبردی ایران در منطقه نیست و پیش بینی می شود در سالهای آتی سونامی خودرو های فرسوده در کشور اتفاق خواهد افتاد که سبب خسارتهای عدیده ای به کشور همچون کاهش امنیت و ایمنی در حمل و نقل، افزایش مصرف سوخت و آلودگیهای زیست محیطی بسیاری می شود. به عبارت روشنتر، کیفیت نازل و فرسودگی ناوگان حمل و نقل جاده ای سبب کاهش بهره وری در این بخش شده است.در رابطه این موضوع، یدالله دیوسالار- پژوهشگر مرکز پژوهش های توسعه و آینده گری- در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: در امتداد نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شامل باری و مسافری، بازیگران و ذی نفعان این پروسه شامل شرکت های تولیدکننده داخلی، شرکتهای اسقاط خودرو، مالک خودرو و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت هستند و هر یک می توانند استراتژی های دوگانه ای را در پیش بگیرند.وی اشاره کرد: باتوجه به اینکه در کشور خودرو های فرسوده اکثراً متعلق به اقشار کم درآمدتر بوده و بعنوان وسیله درآمدزایی مورد استفاده قرار می گیرند، ممکنست با مکانیزم تشویقی خاص، علاقه ای به شرکت در طرح نداشته باشند؛ از طرف دیگر باتوجه به هزینه های بالای سوخت و تعمیر و نگهداری خودروی فرسوده، مالک خودروی فرسوده ممکنست بخواهند که در طرح شرکت کند؛ پس باتوجه به ''استراتژی های مختلف، تجربه شکست طرح های پیشین، وجود تعداد زیاد خودرو فرسوده که تعیین تکلیف نشده اند، غلبه هزینه مواد و قطعات در ساختار هزینه های خودروسازان و بالا بودن آن نسبت به خودروسازان جهان، حجم بالای بدهی های دولت به شرکت های خودروسازی در حوزه اسقاط خودرو های فرسوده و بند (ق) و... '' بنظر می رسد خروج خودرو های فرسوده با کندی و نوعی ابهام پیش رود.این پژوهشگر اشاره کرد: چنانچه شرایط فعلی تغییر نکند و مشکلات موجود در این عرصه حل نشود، بطور قطع به میزانی که دولت برای خروج خودرو های فرسوده در نظر گرفته است، نخواهیم رسید. منبع: نت واش 1401/01/01 13:30:04 5.0 / 5 692 تگهای خبر: آلودگی , تولید , خودرو , خودروسازی این پست نت واش را می پسندید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط توضیحات سازمان زمین شناسی در رابطه با وقوع فرونشست در ذخایر مشترک ید استان گلستان خشک شدن دریاچه ارومیه به علت سیاست های غلط اعلام جایگاه ایران در 7 شاخص جهانی مالکیت فکری در سال 2024 گالوانیزاسیون یا گالوانیزه کردن چیست؟ نظرات بینندگان در مورد این مطلب نت واش نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۶ بعلاوه ۳