در رونمایی كتاب دنیای شیشه ای تاكید شد

ضرورت تغییر مدیریت اکسپوها

ضرورت تغییر مدیریت اکسپوها در مراسم رونمایی از کتاب «دنیای شیشه ای ۲» ضمن اشاره به اینکه حضور ایران در اکسپوها قدمتی طولانی دارد اما دستاوردهای مناسبی نداشته، بر تغییر مدیریت و روش حضور در اکسپوها تاکید شد.


به گزارش نت واش به نقل از ایسنا، مراسم رونمایی از کتاب «دنیای شیشه ای ۲» نوشته علیرضا بهرامی با حضور مسؤولانی چون غلامرضا منتظری - نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس -، محمود شالویی - سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی -، مهدی افضلی - مدیرعامل بنیاد رودکی -، هادی مظفری - مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی -، علی اکبر ابراهیمی - مدیرکل چاپ و نشر -، علیرضا اسماعیلی - مشاور اجرایی معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد -، ایمان شمسایی - مدیرکل مطبوعات داخلی -، علیرضا شیروی - مدیرکل مطبوعات خارجی -، مجیدرضا حریری - رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین -، احسان آقایی - رئیس موزه هنرهای معاصر تهران -، محمدرضا تقی دخت - معاون اجرایی حوزه ریاست دانشگاه تهران -، رحیم نریمانی - مدیرکل انتشارات بنیاد شهید -، امین نوروزی - مدیر گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما - و شخصیت های فرهنگی هنری همچون پری ملکی، محمدرضا زائری، عبدالجبار کاکایی، فاضل جمشیدی، رضا عبداللهی، هوشنگ اعلم، رازمیک اوهانیان، بهزاد شیشه گران و... بامداد روز سه شنبه ۱۶ آذر در تالار رودکی برگزار شد.

نگاه تجاری به اکسپو
مهدی افضلی - مدیرعامل بنیاد رودکی - در این مراسم اظهار داشت: به جهت اینکه مبحث اکسپو مورد توجه افکار عمومی قرار بگیرد و اهمیت آن شناسانده شود، برگزاری این گونه مراسم بسیار نیاز است. اگر بخواهم به صورت اجمالی درباره اهمیت اکسپو بگویم، باید به سابقه آن اشاره کنم. این نمایشگاه سابقه ۱۷۰ ساله دارد و از سال ۱۸۵۱ که آغازش بوده، ایران به صورت متناوب در آن شرکت داشته اما این شرکت چندان چشم گیر نبوده است.
او ضمن اشاره به مشارکت در اکسپوهای شانگهای، میلان و هم دبی که درحال برگزاری است، اظهار داشت: اکسپو یک المپیک فرهنگی است که متاسفانه در میان فرهیختگان و مردم شناخته شده نیست. در مجلس شورای اسلامی که آقای منتظری بعنوان نماینده در اینجا حضور دارند، اگر از اعضای مجلس یا حتی کمیسیون فرهنگی درباره اکسپو بپرسید، شناخت جامع و کافی درباره آن ندارند. قریب به ۳۰ میلیون نفر از اکسپو دبی دیدن می کنند، پیشبینی ها بر ۲۵ میلیون نفر بوده ولی اکنون پنج میلیون نفر بیشتر شده است. شعار سال جاری «پیوند افکار و خلق آینده» بوده و همه کشورها تلاش داشته اند با عنایت به این شعار حضور داشته باشند. محور حضور کشورها در این رویداد، فعالیتهای اجتماعی، فرهنگی و گردشگری می باشد اما متاسفانه ما نگاه تجاری به اکسپو داریم.
افضلی با تکیه بر اینکه لازم است اصلاحاتی در شیوه مدیریت اکسپو صورت بگیرد، اظهار داشت: هم اکنون مدیریت اکسپو برعهده وزارت صمت و شرکت نمایشگاه های بین المللی است و سازمان های ذی ربط هم نمایندگانی در آنجا دارند. اما مبحث اکسپو بیشتر فرهنگی است و به دنبال این است که کشورهای مختلف با هم اندیشی و داشته هایی که دارند، خلق آینده را مورد توجه قرار دهند. لازم است چنین جمع هایی برگزار گردد تا افکار عمومی نسبت به حضور در اکسپوها مطالبه گر باشد و در دوره آینده که کمتر از پنج سال دیگر است، با عنایت به مبحث اکسپو و متناسب با شان کشورمان که پیشنیه تمدنی چندهزارساله دارد، در آنجا شرکت نماییم. خلاصه کلام این که به مبحث اکسپو توجه بیشتری داشته باشیم.
او سپس ضمن اشاره به کتاب «دنیای شیشه ای» اظهار داشت: در آن سال ها آقای بهرامی را تنها فرد دغدغه مندی دیده ام که به مبحث اکسپو توجه نشان داده و مجموعه آثار خویش را در رابطه با حضور در چند اکسپو اخیر به نتیجه رسانده است. متاسفانه شاید کتاب های چاپ شده ما درباره اکسپو به پنج عنوان هم نرسد. اتفاق اخیر و چاپ کتاب «دنیای شیشه ای» خوب است اما کافی نیست و لازم است که تابحال صدها کتاب راجع به اکسپو نوشته شود.
او در انتها از مجلس شواری اسلامی خواست به مقوله مهم اکسپو توجه ویژه ای داشته باشد.
مهدی افضلی، مدیرعامل بنیاد رودکی


منبع:

1400/09/17
10:00:26
5.0 / 5
1274
تگهای خبر: بازرگانی , تجاری , نمایشگاه
این پست نت واش را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب نت واش
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
نت واش : کارواش اینترنتی

نت واش

کارواش در محل

کارواش netwash.ir - تمام حقوق سایت نت واش محفوظ است