بررسی قیمت گذاری خودرو در كمیسیون صنایع به گزارش نت واش سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از بررسی مبحث قیمت گذاری خودرو در جلسه این کمیسیون با حضور مسؤلان مربوطه اطلاع داد و اظهار داشت که مقرر است پیشنهادات وزارت صنعت، خودروسازان، قطعه سازان و شورای رقابت در اینباره به کمیسیون صنایع عرضه شود. حجت الله فیروزی در گفتگو با ایسنا ضمن اشاره به جلسه بعدازظهر امروز (سه شنبه) کمیسیون صنایع و معادن مجلس که با حضور مدیرعامل ایدرو، رئیس شورای رقابت، مدیران عامل ایران خودرو و سایپا و نمایندگان قطعه سازان برگزار شد اظهار داشت: در این نشست انتقاد شدید اعضای کمیسیون صنایع و معادن از عدم حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در سه جلسه گذشته این کمیسیون با دستورکار قیمت گذاری خودرو مطرح و عنوان شد که این عملکرد مبین بی توجهی وزیر صمت به مبحث خودرو است. وی ادامه داد: در این جلسه گزارشی از سناریوهای پیشبینی شده درباره وضعیت خودرو، نیازهای صنعت خودروسازی و افق این صنعت در سال ۱۴۰۴ عرضه شد که بر مبنای آن باید به سه مبحث نیازهای توسعه ای، جایگزین خودرو های فرسوده و صادرات توجه ویژه داشت. نماینده مردم فسا در مجلس خاطرنشان کرد: در نشست امروز درباره بهای تمام شده تولید خودرو و قیمت فروش آن در کارخانه نکاتی عرضه شد؛ به صورت مثال در سال ۹۸ قیمت تمام شده تولید پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۷۰ میلیون تومان بوده در حالیکه این خودرو در کارخانه ۵۸ میلیون تومان به فروش می رسید، از طرفی قیمت تمام شده خودروی مذکور در سال ۹۹ حدود ۱۴۸ میلیون تومان بود اما پژو ۲۰۶ در کارخانه ۹۶ میلیون تومان فروخته می شد. وی با اشاره به اینکه به زعم خودروسازان، این تفاوت قیمت باعث زیان آنها شده، افزود: خودروسازان گلایه ای داشتند در خصوص این که شورای رقابت نباید در قیمت گذاری ورود کند و فلسفه این شورا قیمت گذاری نبوده بلکه ایجاد فرصت رقابت است. فیروزی با اشاره به اینکه مدیرعامل سایپا رویه شورای رقابت در قیمت گذاری را اشتباه دانست، خاطرنشان کرد: مدیرعامل ایران خودرو در این نشست مطرح نمود، هرچند در فرآیندها با مشکل روبرو می باشیم اما اگر روند قیمت گذاری اصلاح نشود، خودروسازان زمین گیر می شوند. سخنگوی کمیسیون صنایع ضمن اشاره به گلایه مندی قطعه سازان از تاخیر در پرداخت مطالبات خود از خودروسازان، اضافه کرد: خودروسازان در این جلسه پیشنهاد دادند، خودرو های تولیدی به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم شود؛ قیمت خودرو های پرتیراژ از مجموع بهای تمام شده تولید و ۵ درصد سود و با تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شود. در پیشنهاد خودروسازان آمده بود که قیمت خودرو های اختصاصی که مشتری خاصی دارند هم توسط هیئت مدیره خودروسازان و با تایید وزارت صمت تعیین شود. به نقل از ایشان، تاکید بر سیاست گذاری و ریل گذاری به جای دخالت در تصمیم گیری، صادرات، انتقاد از وابستگی ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی تولید برخی خودرو های داخلی به واردات با وجود استفاده از انرژی ریالی، لزوم توجه به کیفیت، پیشگیری از افزایش قیمت، پیگیری طرح عرضه خودرو در بورس، تبدیل خودرو از کالایی سرمایه ای به مصرفی و... همچون نقطه نظرات نمایندگان در این جلسه بود. سخنگوی کمیسیون صنایع در انتها اظهار داشت: مقرر شد ایدور جمع بندی پیشنهادهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان، قطعه سازان و شورای رقابت را درباره ی قیمت گذاری خودرو به کمیسیون صنایع و معادن مجلس عرضه کند تا کمیسیون درباره این مورد تصمیمات مقتضی را دریافت کرده و گزارش را به صحن علنی عرضه نماید. 1400/03/05 11:27:29 5.0 / 5 876 تگهای خبر: ایدرو , تولید , خودرو , خودروسازی این پست نت واش را می پسندید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط توضیحات سازمان زمین شناسی در رابطه با وقوع فرونشست در ذخایر مشترک ید استان گلستان خشک شدن دریاچه ارومیه به علت سیاست های غلط اعلام جایگاه ایران در 7 شاخص جهانی مالکیت فکری در سال 2024 فناوری 6G برای باروری مردان خطرناک است نظرات بینندگان در مورد این مطلب نت واش نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۷ بعلاوه ۴